J. K. Rowling: Átmeneti üresedés

Szerintem kevés olyan ember van ma Magyarországon, akiknek Rowling előző könyvei semlegesek, azaz nem estek hasra előtte. Na én az egyik vagyok. Nem vagyok Harry Potter rajongó, a sorozat 4. kötetéig jutottam el olvasásban, bár a filmeket végig néztem, igaz nem tetszettek. Ilyen "előzménnyel" bevallom félve vettem a kezembe a könyvet, de bátorítást az adott, hogy elég sok kritikát olvasva mindenki azt írta, hogy köze sincs a Harry Potter féle világhoz, stílushoz.

Egy angol vidéki kisváros - Pagford - nyílik meg az olvasók előtt, a környezetével és a lakóival egyetemben. Barry Fairbrother halálával kezdődik a cselekmény, ami teljesen felbolygatja a látszólagos álló vizet a kisvárosban. Életében a városi tanács tagja volt, ahol lobbizott a városhatárában található nyomornegyedért (Parlag), és drogintézetért. Halála után a tanácsban megüresedett egy hely, és Pagfordban elindul a hatalmi játszma, ki lesz az új tanácstag?

Rowling az olvasó elé teríti a kisváros lakóit. Pőrén, lemeztelenítve jelennek meg a lapokon. Az tetszett a legjobban, hogy a könyv elején amikor megismerkedünk a szereplőkkel, még-még tartják magukat. Álságosan, mű mosollyal, és megértéssel fordulnak egymáshoz, aztán egyre mélyebben és mélyebben ereszkedünk az írónő segítségével az emberek személyiségébe. Ez az utazás nem könnyű, azt is mondhatnám, hogy ijesztő és gyomorforgató. Miért is? Mert bár senki nem akar azonosulni a szereplőkkel, mégis tud, hiszen az életünk során lehet, hogy volt néhány hasonló szituációnk vagy találkoztunk  hasonló emberekkel.

Egy olyan világ tárul elénk, amit nem gondolnánk Angliáról, drogos anya az elhanyagolt gyerekeivel, családon belüli erőszak, tönkrement házasságok, eltitkolt vágyak, és vagdosás. Mind mind esettanulmány lehetne!
Na ebben a világban  nem szeretnénk élni, habár rendesen benne vagyunk, csak elhitetjük magunkkal, hogy nálunk másképp van minden. Pedig nincs! Mi is ugyanolyan sznobok vagyunk, mint a könyvben szereplő jómódú családok. Azt hiszem a legjobban a kicsi Robbie története zaklatott föl, különösen az a rész, amikor senki nem figyel rá, mégis mindenki észreveszi a koszos kisgyereket a folyópartján. Szerintem mi is ugyanilyen szemellenzősek vagyunk, ha egy nem megfelelően szocializált gyereket látunk, elfordítjuk a fejünket!

Tanulságos a történet. Mert én más szemmel kezdtem nézni a világra az olvasás után. Pedig mindenki ismeri a környezetét, a világot, de ahogy Rowling a szemünk elé tolja a modern társadalom bajait, azt nem lehet szó nélkül hagyni. Valamilyen véleményt formálnunk kell! Kevés olyan könyvvel találkoztam, ami ennyire megosztotta volna az olvasótáborát. 

Nekem az Átmeneti üresedés a kedvenc könyveim közé került, a realisztikus ábrázolás, az elgondolkoztató mivoltja miatt. Igaz a borítója nem tetszik, de ez mit sem von le az értékén. Gratulálok J. K. Rowling! Egy fantasztikus családregényt írt!
10/10

Kiadó: Gabo
Kiadás éve: 2012
Terjedelem: 576 oldal

Megjegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Népszerű bejegyzések