Bernhard Schlink: Olga

Bernhard Schlink A felolvasóval nekem már bizonyított, és biztos voltam benne, hogy az Olga című könyvével sem fogok mellé.
Olga Pomerániában éli egyszerű életét nagymamájával, aki képtelen elfogadni azt, hogy a kislány nem egy egyszerű leány, hanem egy érdeklődő gyerek, aki szeretetre vágyik. De Olga nem tudja a szeretettet megkapni, csak a szomszédban lakó gazdag család fiától és lányától kap valamilyen érdeklődést. Ahogy a gyerekek nőnek, úgy alakul át a kapcsolatuk a fiúval, egyfajta kötődés, talán szerelem pislákol fel a szívükben. Olgának nagy nehezen sikerül elérnie, hogy tanítóképzőbe menjen, míg Herbert helyzetéből kifolyólag az álmai megvalósításába kezd. A kettőjük kapcsolata valami bizarr szerelem, amit a hatalmas távolság sem tud széttépni.

Olga egy igazán erős nő, aki maga erejéből tanul, majd tanítónőként dolgozik. Csak az a fránya szerelem ne lenne. Hiszen az érzelmek még a legracionálisabb embert is megbolondítja, nemhogy Olgát, aki világéletében csak magára számíthatott, és a szíve mélyén egy igazi családra vágyik.
Herbert az az ifjú, aki képtelen felelősséget vállalni, aki mindig menekül a komoly döntések elől, akit csak  az álmai hajtanak, de elérni már nem tudja különféle okok miatt. Legfőképp azért, mert annyira de annyira álomvilágban él. Ezzel szemben Olga maga a masszív valóság, realitás, talán ezért is tud működni a kapcsolatuk.
A regény három részre tagolódik, az első részben Olgát és Herbertet ismertem meg. A második részben már az idősödő Olgával találkozhattam, aki még ennyi idősen is képes a változásra, méltóságteljesen viselve a sors csapásait. És a harmadik részben Olga levelei olvashatók, amiket Herbertnek írt, így lesz teljes ennek a rendkívüli nőnek az élete.

Az író nemcsak a szerelmet mutatja be, hanem a frissen született Németországot is, az ott élő emberekkel és vágyaikkal. Az új országban csak Olga nem változik, körülötte forrong a világ, eltűnik az emberség, de a nő sziklaszilárdan áll közepette.

Érdekes regény, engem Herbert alakja kimondottam irritált, az ilyen típusú emberektől a falra mászok. Talán ezért nem tudtam annyira beleélni magam az olvasásba. 
8/10
Kiadó: XXI. Század
Kiadás éve: 2018
Terjedelem: 288 oldal
Fordította: Szijj Ferenc

Megjegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Népszerű bejegyzések